Kesteren klopt Duko en verstevigt grip op de tweede plaats

De tweede veldhelft van dit seizoen verloopt tot nu toe uitstekend voor Kesteren 1. Na de uitoverwinning op Movado werd nu thuis dik gewonnen van Duko: 26-15.

In september 2018 was de uitwedstrijd in Duiven nog in een 18-18 gelijkspel geëindigd, na een comeback van Kesteren. Sindsdien heeft Duko een goede zaalperiode gehad: het team eindigde op een gedeelde derde plaats, slechts vier punten achter op de kampioen. En net als Kesteren opende Duko de tweede veldhelft met een zege op een hoger geplaatste tegenstander. Het team van Johan was dus gewaarschuwd voor de wedstrijd van zaterdag.

Dirk startte ouderwets in de basis, in plaats van de uitziekende Reinder. Het gemak waarmee het Dirk én het team met deze omzetting omgingen, verdient een compliment.

Matige start
De start van de wedstrijd was in het voordeel van de uitploeg. Kesteren begon wat slap en kreeg snel de 0-1 en 0-2 om de oren. Het was veelzeggend dat Kesteren, zonder die matige start écht van zich af te schudden, de achterstand toch omturnde naar 6-2. De verhoudingen waren duidelijk.

In het vervolg van de eerste helft speelde Kesteren meer gefocust en minder slordig. Zo lukte het om de voorsprong uit te breiden naar 12-6 bij rust. Een hele mooie score, gezien de winderige weersomstandigheden. En met name in het tweede kwartier werd een hoog niveau aangetikt.

Tweede helft
12-6 bij rust, dat is ‘kat-in-het-bakkie’, zou je zeggen, als je dit jaar geen enkele zaalwedstrijd van Kesteren hebt gezien. Maar het ging deze jaargang meer dan eens (bijna) mis bij een soortgelijke voorsprong. Zo niet tegen Duko. Binnen mum van tijd werd via 15-7 de 16-8 bereikt, waarmee de wedstrijd dan echt beslist was.

En nog was het niet genoeg. Kesteren verslapte niet, maar vond nog meer ontspanning en spelplezier en na een korte doelpuntloze periode werd er bijna elke minuut gescoord tot er op bepaald moment zelfs een 25-10 op het bord stond. Een enorme zeperd dreigde voor Duko, maar het spreekt voor dit team dat ze de enorme achterstand nog iets in wisten te lopen. Eindstand: 26-15.

Johan bracht tien minuten voor het einde Melissa, Bram en Gerben in, nadat deze drie met het tweede ook een prima wedstrijd neer hadden gezet. Kesteren 2 klopte Rheko 3 met 17-11 en bezet op dit moment een knappe derde plaats.

Volgende thuiswedstrijd
Volgende week reist Kesteren 1 af naar Roermond om daar tegen Ready ‘60 te spelen, terwijl het tweede haar uitwedstrijd in en tegen Apeldoorn 3 aanstaande dinsdagavond al speelt. Op zaterdag 25 mei komt AKC 3 over uit Almelo voor Kesteren 2 (start wedstrijd: 14:00 uur) en is DKB uit Best te gast voor Kesteren 1.

Hoewel de eerste plaats definitief uit zicht lijkt, is er nog genoeg om voor te spelen. Met DKB heeft Kesteren namelijk nog een appeltje te schillen, want in oktober legde het team daar misschien wel haar minste wedstrijd van dit seizoen op de mat. Oost, west, thuis best: korfbal is coming home!