Kesteren wint in het Verre Oosten en pakt tweede plaats terug

Kesteren 1 mocht zaterdag aantreden in de verste uitwedstrijd van deze jaargang. In Enschede werd DOS-WK met 17-14 verslagen.

DOS-WK en Kesteren hebben, ondanks de 120 kilometer (snel)weg die de verenigingen scheidt, een gezamenlijk verleden. Kesteren dwong in het seizoen 2014-2015 promotie naar de tweede klasse af door de Tukkers in een play-off te kloppen. Twee jaar later waren de rollen omgekeerd: in zaalseizoen 2016-2017 werd DOS-WK met afstand kampioen in de poule waarin Kesteren destijds vierde werd.

Nu, twee jaar verder, was Kesteren weer de betere partij. Bij de thuiswedstrijd in december was het spannend en was het nog niet erg duidelijk waar beide ploegen stonden. Inmiddels staan beide teams veilig in de top 4 en willen ze dat graag zo houden. De Betuwenaren lieten zaterdag echter zien dit net wat meer te willen dan DOS-WK. De thuisploeg opende de score en wist na twee tegentreffers nog gelijk te maken, maar daarna was Kesteren sterker. Van 2-2 werd het 2-6 en uiteindelijk 3-9. Alleen Twentse treffers in de laatste minuten konden voorkomen dat de wedstrijd bij rust al beslist was.

Tweede helft
Met die aansluitingstreffers voor rust bleek Kesteren zich het weer eens onnodig lastig te maken. DOS-WK nam het vertrouwen mee de tweede helft in en wist zo dichter bij te komen, tot zelfs één punt verschil bij 10-11. Martijn en Marieke herstelden de marge snel en gaven hun team de ademruimte die nodig was om de wedstrijd uit te spelen. Bij 12-16 leek het zeker, maar DOS-WK ging er bij 14-16 nog één keer voor. Maar in de laatste minuten werd er niet meer gescoord, tot de 14-17 in de slotseconden.

Voor Kesteren scoorden: Guylian en Marieke (beiden 5) Otto (4), Martijn (2) en Reinder.

Een mooi resultaat voor Kesteren, dat nu drie wedstrijden voor het einde weer tweede staat. Dé concurrent voor die tweede plaats, KVZ, verloor bij Victum waardoor de laatste nu kampioen is. Dat is volkomen terecht, Victum is twee slagen beter dan alle andere ploegen in deze poule. Maar die tweede plaats, de titel ’the best of the rest’… zou voor Kesteren al een heel, heel mooi resultaat zijn.

Volgende week: een ‘soort van’ finale
Het toeval wil dat KVZ volgende week op bezoek komt in De Leede. Om 18:50 uur wordt er dus een kleine finale gespeeld om de tweede plaats (daarna moet de winnaar natuurlijk wel met nóg twee tegenstanders afrekenen). Alle publiek is welkom!