Kesteren wint van DKB in een verdrietige week

In een verdrietige en heftige week won Kesteren 1 de thuiswedstrijd tegen DKB: 20-18.

We willen op deze plaats stil staan bij het overlijden van Marijke Hol-Mostert, de moeder van Kesteren 1-speelster Margreet Hoegee. Haar plotselinge overlijden was een schok voor de selectie en vereniging. Marijke was trouw supporter van het team van haar dochter en voor velen binnen de club een bekend gezicht. Margreet, Martijn en familie: veel sterkte gewenst.

Sport voelt na deze gebeurtenis ineens zo zinloos, maar de selectie besloot de wedstrijd tegen DKB – in overleg – niet af te lasten, maar toch te spelen en daarbij een minuut stilte te houden.

Strijd en duelkracht
Dat het geen normale wedstrijd was, werd duidelijk in het veld. Het niveau van Kesteren was met name de eerste 20 minuten niet voldoende, hoewel er wel hard gestreden werd. Juist op duelkracht en vasthoudendheid werd Kesteren in oktober in Best geklopt, maar nu deden de Betuwenaren op dat gebied niet onder voor hun tegenstander.De moeilijkheid lag hem bij vlagen in het combinatiespel en het kiezen van de juiste kansen. In het eerste kwartier ging de score nog gelijk op, maar bij 5-5 was het DKB dat snel uitliep naar 5-8. Hierop volgde een fase waarin beide teams elkaar verdedigend in de tang hadden en er lang niet gescoord werd. Toen het DKB was dat uiteindelijk de ban brak op 5-9, leek de wedstrijd Kesteren al vroeg te ontglippen.

Maar: veerkracht. Kesteren heeft het al vaak laten zien dit seizoen en deed dit zaterdag nog eens. De 5-9 bleek juist een wake up call te zijn. De aanvallende accenten werden verlegd en via 7-10 wist de thuisploeg toch een gelijke ruststand af te dwingen (10-10).

Tweede helft
Na rust liep DKB in eerste instantie weer twee punten uit, maar bleven de ploegen dicht bij elkaar. Op dit punt kon Kesteren het verschil maken door z’n fitheid en het thuisvoordeel. DKB wisselde enkele spelers, die conditioneel moeite kregen met het hoge tempo op natuurgras. De wissels waren in het voordeel van de thuisploeg. Na de 15-17 wist Rood-Zwart dit voordeel om te zetten in klinkende munt. De achterstand werd omgebogen in een voorsprong, die niet echt meer in gevaar kwam. Eindstand: 20-18.Laatste thuiswedstrijd
De wedstrijd van Kesteren 2 werd vanwege de tegenstander afgelast. Het is nog niet duidelijk wanneer deze wedstrijd ingehaald wordt. Volgende week staan er uitwedstrijden op het programma en op zaterdag 15 juni worden de laatste thuiswedstrijd van het seizoen gespeeld.

Kesteren 2 neemt het dan op tegen SDO 3 om mogelijk een top 3-klassering binnen te slepen. Kesteren 1 kan dan definitief de tweede plaats in z’n poule binnenhalen, als dat in de tussentijd tegen DOT nog niet lukt. Support is van harte welkom.