Kesteren 1 redt het niet tegen DOT Oss

In een heerlijk helder herfstzonnetje mocht Kesteren zaterdag thuis aantreden tegen DOT uit Oss. De ‘Indian Summer’ bood de toeschouwers veel moois, maar helaas was het resultaat van de wedstrijd somberder. Voor de tweede keer op rij werd verloren, zij het dit keer nipt: 17-18. Kesteren moet nu alle zeilen bijzetten om afstand te houden van de laatste plaatsen.

De tegenstander van deze week is afgedaald uit de eerste klasse en stelt op z’n site promotie als doel te hebben. Zo werd de ploeg door Kesteren ook ingeschat, maar de competitie verloopt tot nu toe teleurstellend voor de Ossenaren. Voor aanvang van de wedstrijd stond de ploeg op een zesde plaats met drie punten uit vijf wedstrijden.

Gelijkwaardige wedstrijd
Vanaf de start bleken de ploegen tegen elkaar opgewassen. Na dik vijf minuten was de stand 3-2 in het voordeel van de thuisploeg, door schoten van Guylian, Reinder en Dirk-Jan. Het niveau was aardig, maar zoals wel vaker kende Kesteren verderop in de eerste helft een slechte fase waarin DOT de rollen omdraaide en vlot uitliep tot 3-6.

Middels een time-out zette Johan zijn team weer op scherp. Guylian (2) en Otto brachten hun team weer in het spoor van de tegenstander (6-7), maar ook DOT bleef scoren. Zo mondde de eerste helft uit in 9-11. Slecht nieuws: Kesteren kende opnieuw een slechte fase. Positief nieuws: de schade bleef beperkt en de wedstrijd was alles behalve verloren. De verdere treffers kwamen van Reinder, Otto en Marieke.

Valse start van de tweede helft
Kesteren kwam getergd uit de kleedkamers, klaar om met een sterke tweede helft de zege binnen te slepen. Des te treuriger was dat het juist DOT was dat de score opende. Guylian en Marieke maakten de valse start goed (11-13), waarna beide ploegen lang niet wisten te scoren. Ook na deze doelpuntloze fase was het juist DOT dat de ban brak met een raak schot, direct ongedaan gemaakt door een vrije bal van Guylian. Zo ging de wedstrijd z’n hectische laatste kwartier in.

De bezoekers leken de wedstrijd te zich niet gewonnen en bleef strijden voor de aansluiting. Qua spel waren de Rood-Zwarten in deze fase beter en de Brabanders begonnen angstig te spelen. Beetje bij beetje, stapje voor stapje, liep Kesteren in. Van 12-16 en via 13-17 werd de achterstand van vier ongedaan gemaakt tot, 17-17. Dirk-Jan (2), Reinder (2) en Guylian brachten hun team terug.

Hectische slotfase leidt tot verlies
De laatste Kesteren-score kwam tot stand via een strafworp, die de scheidsrechter ongedaan maakte door er ook een aan DOT toe te kennen. Terecht of niet, Kesteren stond wéér achter. Helaas ging hij vervolgens wel de mist in door een dikke strafworp met een streep eronder níet toe te kennen. Een heer van DOT stapte bewust in de baan van de doorgebroken Anne en ontnam haar zo een honderd procent-scoringskans. De scheidsrechter schatte Anne’s actie zelfs in als snijden.

De Rood-Zwarten mogen zichzelf echter aanrekenen dat deze wedstrijd verloren is gegaan. Hét probleem van dit seizoen is een gebrek aan killer-instinct. De ploeg doet korfballend elke week mee of is zelfs beter, maar verzuimt te vaak te scoren op belangrijke momenten en loopt dan achter de feiten aan. Zo is de eerste veldhelft op een niveau hoger vooral een leerschool. In de tweede klasse moet Kesteren simpelweg elke week als collectief 60 minuten scherp zijn om écht mee te doen.

Wedstrijdverslag DOT Oss

Kesteren 2
Kesteren 2 ging voorafgaand van de wedstrijd van 1 met ruime cijfers onderuit tegen DOT 2: 9-17. Na dit resultaat staat het tweede vierde in z’n poule.

Laatste thuiswedstrijd op het veld
Over twee weken, op zaterdag 27 oktober, spelen Kesteren 1 en 2 hun laatste thuiswedstrijden op het veld. Dan komt Zwaluwen uit Zevenaar op bezoek. Voor die tijd moeten beide teams eerst samen nog op stap richting Veldhoven, om daar tegen SDO 1 en 2 aan te treden.

Alle support is op 27 oktober welkom!