Kesteren verliest eerste zaalwedstrijd van Animo

Moeizaam aanvalsspel en twee zwakke fases in verdedigend opzicht nekten Kesteren afgelopen zaterdag. In Geldermalsen won Animo de Betuwse derby: 18-16.

Vorig seizoen werd Kesteren op het veld kampioen ten koste van nummer twee Animo, en ook in de zaalpoule deze jaargang is de streekgenoot een directe concurrent. De wedstrijd was dus beladen genoeg en er stonden dan ook twee op-en-top gemotiveerde ploegen aan de start.

Valse start
Animo zette deze gezonde spanning om in klinkende munt, door de bezoekers binnen vijf minuten op 5-0 te zetten. De wedstrijd leek dus direct al uit te draaien op een Rood-Zwart fiasco, maar de 5-1 van Dirk-Jan en een time out gaven wat lucht. Langzaam kwam Kesteren in de wedstrijd en begon de ploeg de achterstand in te lopen. Via 6-3 werd het 6-6. Kesteren kwam bij 6-7 en 8-9 zelfs even op voorsprong, maar gaf vlak voor rust toch het heft weer uit handen. Ruststand: 12-10. Dirk-Jan scoorde nog driemaal en de verdere treffers kwamen van Reinder (2), Otto (2) en Guylian (2).

Valse start nr. 2
Positief bekeken had Kesteren het verschil van vijf teruggebracht naar twee. Zonder roze bril op zou je kunnen stellen dat het team een voorsprong had weggegeven. Er was in de rust in ieder geval nog voldoende perspectief om de wedstrijd om te draaien, maar dat werd in de eerste periode van de tweede helft vakkundig de nek omgedraaid. Het ging minder snel dan in de eerste helft, maar na een klein kwartier had Animo de 12-10 uitgebreid naar 17-10. Wedstrijd klaar, zo leek het.

Maar één van de positieve dingen aan deze wedstrijd was de veerkracht van het team. Marieke, die via twee wissels naar het andere vak was gebracht, maakte de 17-11 waarna Guylian met een schot en een actie naar binnen de spanning terug in de wedstrijd bracht. Kesteren kwam zelfs terug tot twee verschil via een schot van Otto.

Helaas gaven een gemiste strafworp van Reinder en de 18-15 van Animo de nekslag. De tegenstander vertraagde slim en werd hierbij geholpen door de scheidsrechter. Die verzuimde meerdere keren de reglementaire straf (vrije bal) uit te delen bij bewuste fysieke overtredingen om het terugbrengen van de bal naar het aanvalsvak te vertragen. Dirk maakte de 18-16 nog maar verder vond Kesteren de korf niet meer in de laatste minuten.

Een terecht maar pijnlijk verlies in deze tweede klasse-poule, die zwaarder is dan de poule op het veld. Hoe pijnlijk dit puntverlies aan het eind van de rit gaat zijn? Er volgen nog dertien speelrondes voordat die vraag beantwoord kan worden.

Volgende week volgt in ieder geval de thuiswedstrijd tegen titelkandidaat Victum, een tegenstander waar Kesteren geen historie mee heeft. Maar gezien de resultaten op het veld (twee keer winst, één keer gelijk in de eerste klasse) en nu in de zaal 28-19 winst op DOS-WK, mogen de Betuwenaren zich voorbereiden op een lastige wedstrijd.

lees hier het wedstrjdverslag van Animo