Spanning bovenin competitie

Het tweede gedeelte van de competitie is begonnen. Het leuke gedeelte van de competitie, want daarin worden de ‘prijzen’ verdeeld. Na een knotsgekke zaterdag waarin Kesteren verloor van Arena en Skunk verloor van Olympia. Strijden er drie ploeg, met een gelijk aantal punten, om een en dezelfde prijs en is het aan Kesteren om een reactie te geven tegen Rivalen. Op voorhand zou je zeggen dat Rivalen hier een ideale tegenstander voor is, aangezien die aan het begin van de competitie met 20-8 zijn verslagen.

Terugblik vorige wedstrijd

De dames van Kesteren kregen in de gehele wedstrijd geen tegendoelpunt. Ook werd er in de tweede helft ijzersterk verdedigt, dat resulteerde in maar één tegendoelpunt (ik noem geen namen, Otto). Verder is het verdedigende spel van Rivalen een aandachtspunt.

Doelstellingen

Drie onderwerpen die ideaal zijn om doelen te stellen met het team. Het is aan zowel de dames als de heren om een gehele wedstrijd geen tegendoelpunt te krijgen. De dames hebben namelijk bewezen dat het mogelijk is. Als team is het de vorige wedstrijd gelukt om een wedstrijdhelft de tegenpartij op één doelpunt te houden, dit moet weer nagestreefd worden. Verder heeft Bram op dinsdag en donderdag het team ook voorbereid op het verdedigende spel van Rivalen, die door middel van achterverdedigen het aanvalsspel willen ontregelen. Aan het team de doelstelling om niet Rivalen het aanvalsspel te laten bepalen, maar om dat zelf af te dwingen.
Ambitieuze wedstrijddoelen, maar het team heeft ook serieuze competitiedoelstellingen afgesproken. Om die te behalen horen daar ook ambitieuze wedstrijddoelen bij.

Eerste helft

Na een snelle eerste onderschepping, werd de bal het aanvalsvak van Kesteren ingespeeld en kreeg de ploeg al snel een bevestiging. Rivalen was weer voornemens om achter te verdedigen. Beus strafte dit dan ook op de beste manier af, door na een overnamesituatie een korte kans er in te schieten. Na een vakwissel deden Jacco en Martijn hetzelfde en was de toon gezet. Binnen een kwartier begon Rivalen te twijfelen aan de manier van verdedigen en werd zo nu en dan gewisseld tussen achter- en voorverdedigen.
Toch was het zeker geen grootse wedstrijdhelft van Kesteren, die met een voorsprong van 7-11 de kleedkamer opzocht. De wedstrijddoelen werden dan ook zeker niet behaald, maar er stond wel een voorsprong op het scorebord en dat is het belangrijkste.

Tweede helft

Na een aanval uit het boekje, vloog Kesteren er bovenop in de tweede helft. Als enige (!) scorende dame schoot Anne van afstand raak. Waarna Jacco, Beus en Otto niet achter kunnen blijven en binnen vijftien minuten was de score uitgebouwd naar een 8-18 voorsprong. Een achterstand die Rivalen niet meer te boven zal komen en daarmee was de wedstrijd dan ook wel gespeeld. Dit ging ten koste van de scherpte en de beleving. Foutjes namen toe en het niveau die Kesteren haalde begin tweede helft, werd niet meer gehaald.
Beide partijen scoorde nog zeven keer, dat resulteerde in een eindstand van 15-25 op het scorebord.

Progressie

Het mooie aan het verdedigende spel van Rivalen is dat de ploeg moet nadenken over het aanvalsspel. De jonge ploeg van Kesteren heeft hier zo nu en dan ook moeite mee, maar daar leert het team van. In wedstrijden die het team ‘moet’ winnen, is het wel belangrijk om te blijven leren.

Vooruitblik

Naast de overwinning van Kesteren hebben Skunk en Olympia ook gewonnen. Zaterdag 11 februari staan er dus nog steeds drie ploegen in punten gelijk. Hier zal aankomende zaterdag gegarandeerd verandering in komen, Kesteren speelt namelijk tegen Olympia. Een ware topper, waarbij Kesteren jullie support nodig heeft. Zien wij jullie aankomende zaterdag om 15:30 in de sporthal? Tot zaterdag!