Kesteren wordt kampioen in het hol van de leeuw

Afgelopen zaterdag was het dan zover: de o zo belangrijke topper uit tegen Tiel, de wedstrijd waar de selectie van Kesteren stiekem al weken naar toe leefde.

In een tjokvolle Westroyenhal startte de ploeg van Johan van Haut niet goed, maar wist het nog voor rust het tij te keren. Na een tweede helft waarin de bezoekers oppermachtig waren stond er een overtuigende 13-24 op het scorebord.

Zoals gezegd begon Kesteren niet best. Door op te stellen tegen de tegenstander stond het vak dat normaal eerst aanvalt nu eerst in de verdediging, en vice versa. Dat pakte niet direct goed uit. De aanval had moeite om het spel dicht bij de korf te brengen en werd voor enkele doorbraken door de ietwat nerveuze scheidsrechter niet met een vrije bal of strafworp beloond. De verdediging kreeg al snel twee treffers om de oren en zo was de valse start compleet. Gelukkig deed Dirk-Jan met een afstandsschot iets terug, waarna Tiel de marge herstelde op twee punten.

Strijd en overtredingen
Na een score van Tiel en nieuwe aansluitingstreffer van Margreet bleef de stand even op 3-2. De teams gingen verhit de strijd aan met elkaar, hiervoor vaak beloond met een vrije bal. Tiel liep uit naar 4-2, 5-3 en 7-5. Voor Kesteren scoorden Dirk-Jan (2) en Otto in deze fase.

De bezoekers haalden na het eerste kwartier een hoger niveau. De spelers legden de vaak warrige beslissingen van de scheidsrechter makkelijker naast zich neer. Zo kon het zijn dat na een kleine 25 minuten korfballen en een slechte start toch ineens een gelijke stand op het bord stond. Reinder schoot twee keer raak en maakte 7-7. Vervolgens deden Dirk-Jan en Guylian in het andere vak hetzelfde, waarna Reinder ook de 7-10 maakte en daarmee de ruststand bepaalde. Van 7-5 voor met tien minuten te gaan naar 7-10 achter in de rust, dat ging de spelers van Tiel niet in de koude kleren zetten. Met een kleine voorsprong in score maar een grote voorsprong in moraal ging Kesteren rusten.

Tweede helft
De ommedraai voor rust was bepalend voor het verdere verloop van de wedstrijd. Via Margreet, Dirk-Jan, Otto, Reinder en Guylian (2) liep Kesteren uit naar een comfortabele 8-16 voorsprong. Met deze riante marge kwam er meer ontspanning in het Rood-Zwarte spel en begonnen de spelers ook te genieten van het moment, de entourage en de volle tribunes. De Tielenaren gingen juist verkrampt spelen, in het besef dat de wedstrijd hen uit handen glipte. Hierdoor werd het niveauverschil alleen maar groter.

Tiel bleef echter fanatiek en scoorde mee en kwam zo van 8-16 terug tot 11-16. Als er bij deze stand nog enige Tielse hoop was op een goede afloop, werd deze door Guylian, Reinder en Otto in een tijdsbestek van twee minuten de kop in gedrukt. Bij 11-19 scoorde Tiel weer, waarna Dirk-Jan de 11-20 op het bord zette. Hierna pakte Otto zijn moment: de benjamin van het team benutte twee haarfijne afstandsschoten en gooide de wedstrijd helemaal in het slot.

Kampioen!
De slotfase was rommelig, Tiel was gefrustreerd en Kesteren vierde het feestje al, met name op de bank. Na een doelpuntloze fase zorgden Guylian en Reinder vanaf de strafworpstip voor een Kesterens slotakkoord. Het kon niemand meer deren: Kesteren behaalde het kampioenschap op overtuigende wijze, in het hol van de leeuw. De derby winnen is al mooi genoeg, maar dat op deze wijze doen en daarmee ook het kampioenschap in poule 3F binnenslepen, dat is de slagroom op de pap!

Voorafgaand aan de wedstrijd verloor Kesteren 2 nipt van Tiel 2, dat hoger is geplaatst op de ranglijst. Thuis werd nog ruim verloren van deze tegenstander, waarmee twee maar weer bewijst dat het mooie stappen heeft gezet in deze zaalperiode.

Volgende week
Volgende week speelt Kesteren thuis tegen de Eemvogels uit Soest, dat onderaan staat in poule 3F. Dit wordt een mooie uitzwaaiwedstrijd voor de kampioen, dat weer graag wil winnen. Alle felicitaties en support zijn welkom!

Foto: Wim de Bruijne