FAQ Corona (KNKV)

FAQ Corona

Laatste update: donderdag 4 november – 19.30 uur.

Vanaf zaterdag 6 november vinden er aangescherpte maatregelen plaats. Voor het deelnemen aan trainingen en/of wedstrijden voor 18 jaar en ouder en als toeschouwer van 18 jaar en ouder in binnensportaccommodaties is het coronatoegangsbewijs (CTB), oftewel de QR-code verplicht.

Daarnaast blijven de basisregels blijven onverminderd van belang, ook als je al gevaccineerd bent. De basisregel ‘verplicht 1,5 meter afstand houden’ verandert in een dringend advies om afstand te houden. Het blijft verstandig om elkaar de ruimte te geven.

Hier vind je de actuele informatie die uitgaat van de per 6 november geldende maatregelen. Dit is een samenvatting met de belangrijkste punten uit het protocol van NOC*NSF.

De basis voor het KNKV is het protocol van NOC*NSF.

De algemene richtlijnen, gebaseerd op de landelijke maatregelen:

• heb je corona gerelateerde klachten? Blijf thuis en laat je testen;
  • ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen;
  • was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie;
  • schud geen handen;
  • neem de gebruikelijke veiligheids- en hygiëneregels voor iedereen in acht;
  1. Vrijwilligers

Vrijwilligers en mensen die functioneel aanwezig moeten zijn hoeven geen CTB te tonen voor het uitoefenen van hun taak. Denk hierbij aan trainers, coaches, scheidsrechters, onderhoudsmedewerkers en alle overige vrijwilligers. Dit geldt niet voor ouders die meerijden naar uitwedstrijden, zij moeten op een binnen(sport)locatie wel een CTB tonen. Voor het betreden van de horecaruimte/kantine dient wel een CTB getoond te worden.

Een ouder/begeleider van een sporter met beperking hoeft geen CTB te tonen.

1. Publiek

Er is onderscheid tussen topcompetities en de overige competities

Topcompetities

Voor publiek bij de topcompetities geldt dat een coronatoegangsbewijs (CTB) verplicht is voor iedereen van 13 jaar en ouder. Onder de topcompetities worden al die sporten verstaan die tijdens de lockdown-periode vanaf 17 december 2020 bij uitzondering toestemming hadden om te trainen en wedstrijden te spelen. Hier valt binnen het KNKV alleen de (reserve) Korfbal League onder.

Hiervoor geldt: binnen met vaste zitplaats ook geen maximum aantal bezoekers. Indien er binnen geen vaste zitplaatsen zijn geldt dat maximaal 75 procent van de reguliere capaciteit gebruikt mag worden.

Overige competities

Publiek van 18 jaar en ouder is alleen welkom met een CTB.

Ook chauffeurs van (jeugd)teams vallen onder publiek.

1. Horeca/kantine

De horecavoorziening kan open tussen 06.00 en 00.00 uur. Voor het toegang krijgen tot de horeca is vanaf 13 jaar een CTB nodig.

1. Controle & handhaving

Stem met de beheerder van de accommodatie af wie en op welke wijze verantwoordelijk is voor de controle op het coronatoegangsbewijs. Deze controle vind plaats bij de ingang van de locatie.

Ga indien nodig met de gemeente in gesprek op welke manier je hulp kunt krijgen bij de controle op het coronatoegangsbewijs;

Eenmalig controleren volstaat niet, er moet voorafgaand aan elke activiteit (training/wedstrijd) opnieuw gecontroleerd worden.

Ga bij de controle niet zelf in discussie indien niet noodzakelijk en schakel in overleg met de gemeente handhaving in. Maak hierover duidelijke afspraken met gemeente over hoe te handelen bij excessen bij de controle op CTB.

1. Auto

De rijksoverheid heeft geen beperkingen meer opgelegd aangaande het samen reizen in een auto naar uitwedstrijden en/of trainingen. Neem ook hier het gezonde verstand in acht en maak zelf de afweging wat wenselijk is.

1. Spelers/trainers woonachtig in het buitenland
  • Mag een in België woonachtige trainer/coach actief zijn in Nederland?

Betaalde trainer: deze valt onder ‘grenswerkers’ en mogen op en neer gaan. Als iemand minder dan 12 uur in Nederland is, is er geen coronabewijs (negatieve testuitslag, vaccinatie- of herstelbewijs) nodig.”

Vrijwillige trainer: deze valt onder de reguliere verplichtingen van het coronabewijs (negatieve testuitslag, vaccinatie- of herstelbewijs), dat getoond kan worden in de CoronaCheck app.

• Mag een in België woonachtige speler actief zijn in Nederland

• Mag een Nederlands team tegen een in de Nederlandse competitie ingedeeld Belgisch team een uit- of thuiswedstrijd spelen?

Ja, dat mag. Wanneer het verblijf in België minder dan 12 uur is gelden er helemaal geen eisen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederland-inreizen/checklist-inreizen-nederland

1. Accommodatie

Kijk ook in de toolkit voor accommodaties van NOC*NSF: https://ptd.digitaal-magazine.nl/toolkit-nocnsf-c19/cover

Aanvullende vragen?

Neem contact op via het ticketsysteem of met je verenigingsadviseur.