DWS 1 – Kesteren 1

Kesteren ziet het verschil groter worden

Na het kampioenschap van de B1, mocht de hoofdmacht van Kesteren laten zien dat het nog wist hoe het moet winnen. Uit bij DWS, dit zou een belangrijk duel worden. Bij winst zou het verschil nog maar 1 punt zijn met de nummer 6. Bij verlies zou DWS uitlopen naar een verschil van 5 punten. Met wat wisselingen in de vakken, om meer duidelijkheid te scheppen in de aanval, reisde Kesteren af naar Kootwijkerbroek.

Kansen, kansen en nog meer kansen

De openingsfase van de wedstrijd zou niet heel anders zijn dan andere wedstrijden. Kesteren kon in het begin goed mee, maar DWS zou in het verloop van de eerste helft uitlopen. DWS schoot van erg ver en ook nog best zuiver. Kesteren zelf valt dichter bij de korf aan en geeft elkaar veel druk op de training. Met de grote ruimte in de rug zag je de onzekerheid om er op te gaan voorin. Er werd goed aangevallen, maar er werd niet voldoende afgerond. Zo werd er een strafworp gemist waarna er meteen gescoord werd aan de andere kant. Dat is net het verschil tussen 4-3 en 5-2 achter. Dit verschil zou belangrijk blijken. Ondanks dat Kesteren in de rebound sterker was dan andere wedstrijden en het ontzettend veel kansen bleef creëren, stond er in de rust een 9-4 achterstand op het bord.
Ontevreden over de gemiste kansen en het verdedigende spel ging Kesteren de kleedkamer in. Coach Michel gaf aan dat er in de aanval weinig moest veranderen. De aanvallen waren prima, net als de kansen. Kesteren moest de opgelegde kansen nu eens af gaan maken. Verdedigend was er wel een hoop ruimte voor verbetering. Kesteren moest in de 2e helft meer durven er ook bij de zijlijn op te gaan. Afstand houden hielp niet om DWS van scoren te houden, dus dan maar er op en dat risico nemen.

Beste helft van het seizoen

Dit dichter verdedigen pakte goed uit. Door meer scherpte voorin verdedigend had DWS meer moeite met het vinden van de korf. DWS zou in de 2e helft nog maar 5 keer scoren. Kesteren, hoewel er nog steeds veel kansen om zeep geholpen werden, kroop dichterbij. Het zou kort voor het eind zelfs maar 2 verschil worden. Het stond verdedigend erg goed, kan niet genoeg benadrukt worden. De verdedigende rebounds kwamen vanzelf, ook doordat DWS onder meer druk moest schieten en dus meer miste. Het zou uiteindelijk niet genoeg zijn door het te weinig scoren. Kesteren ziet het gat groter worden en verliest met 14-10 van DWS.

Houdini-act

Ondanks de teleurstellende nederlaag, waardoor de achterstand nu oploopt tot 5 punten, kon Kesteren trots zijn op hoe het speelde in de 2e helft. Het was verdedigend eindelijk wat Kesteren wilde laten zien. Het puntenaantal laat niet zien dat Kesteren beter wordt, maar het spel aanvallend en verdedigend is flink verbeterd. Als Kesteren verdedigend weet vol te houden wat het tegen DWS liet zien in de 2e helft, gaan teams het steeds moeilijker vinden om te scoren tegen dit team. Het inhalen van een verschil van 5 punten, wordt lastig in te halen. Vorig jaar werd er gesproken over Houdini-act’s. Er is een Houdini-act nodig om terug te komen in deze competitie, maar zoals vorig jaar al bewezen, is deze club niet vies van een verassing of 2. Met de hardwerkende mentaliteit, als altijd, gaat dit team door tot het einde. Op weg naar Duko volgende week, een van de teams die op 5 punten staat. Tijd (beter laat dan nooit) om te laten zien wat we verdedigend en aanvallend geleerd hebben.
Reserves weer super bedankt!