KAMPIOENSOKTOBERFEEST

Begin dit jaar heb ik een serie gekeken over de All Blacks, het beroemde rugbyteam uit Nieuw-Zeeland. Het is een indrukwekkende serie die vol zit met belangrijke lessen over teamwork, discipline en toewijding. Met een kampioenswedstrijd op het programma, heb ik dan ook vaak gedacht aan de lessen van de All Blacks. In dit verslag neem ik jullie mee met drie (vergelijkbare) lessen die onbewust binnen het team hebben geleid tot het winnen van de kampioenswedstrijd.

Toevallig stond op dezelfde dag als de kampioenswedstrijd ook het jaarlijkse Oktoberfest op de planning, die we hebben omgedoopt tot het kampioensoktoberfest. Wéér een week met dubbel feest in Kesteren!

Les 1: Teamwork boven alles

De All Blacks geloven in de kracht van het collectief, niemand is groter dan het team. Dit principe versterkt de eenheid en zorgt ervoor dat iedereen op het veld volledig op elkaar vertrouwt.

(On)bewust leeft Bram met hetzelfde geloof. Wekelijks herhaalt hij dat wij het samen moeten doen en dat we alleen samen onze doelen kunnen bereiken. Met de terugkomst van Alieke (blessure), Dirk (blessure) en Nienke (huwelijksreis) hadden we gelukkig weer een compleet team om samen het doel te bereiken: winnen.

Les 2: Mentale veerkracht

De All Blacks zijn meesters in mentale voorbereiding. Ze focussen op het opbouwen van veerkracht, zodat ze onder druk kunnen presteren. Dit betekent leren omgaan met tegenslagen en doorzetten, ongeacht de omstandigheden.

Hierbij moet ik gelijk aan Annelieke denken, die afgelopen zaterdag voor het eerst kampioen is geworden in Kesteren 1. Het is ontzettend knap dat zij, na meerdere keren nét tweede te zijn geworden, nu eindelijk is beloond met het kampioenschap. Dit succes heeft ze te danken aan haar eigen inzet en mentale veerkracht – precies zoals de All Blacks dat doen.

Les 3: De Maori-strijdkreet: Haka

Een belangrijk ritueel voor elke wedstrijd van de All Blacks is de Haka, een traditionele Maori-strijdkreet die hun kracht en eenheid symboliseert. Als je de Haka niet kent, moet je zeker New Zealand’s first Haka at Rugby World Cup 2019 – YouTube op YouTube kijken!

Wij hebben ook ons eigen ritueel voor de wedstrijd onder leiding van Marieke, de Wabadabadapdap. Misschien niet zo indrukwekkend als de Haka, maar toch een mooi symbool van onze eenheid als team.

Kampioenswedstrijd

Na de Wabadabadapdap is het tijd voor de wedstrijd. We beginnen sterk en komen door twee doelpunten van Martijn op voorsprong, die we de hele wedstrijd niet meer weggeven. Na de sterke start bouwt Kesteren de voorsprong uit tot een ruststand van 6-9.

Ondanks de voorsprong kon je in de rust merken dat we nog niet zeker waren van onze zaak. Bram refereerde nog een keer naar de vorige kampioenswedstrijd. Hij sprak zijn vertrouwen uit en zei dat als we hard werken blijven werken, dan zou het deze keer wél lukken.

Echter, in de tweede helft ging het nog bijna mis, Koveni naderde tot één doelpunt verschil: 9-10 en nogmaals bij 10-11. Op beide momenten toonde het team veerkracht en wist de ploeg de voorsprong weer uit te breiden tot een eindstand van 13-17. Reden voor een feestje!

Kampioensoktoberfest

En een feestje werd het zeker! Nadat we de overwinning hadden binnengesleept, gingen we vol enthousiasme door naar het Oktoberfest. Voorafgaand aan het feest hebben we een heerlijke Duitse lekkernij gegeten… pizza! Gelukkig waren er wel genoeg halve liters Duitse speciaalbier om het geheel toch een authentieke sfeer te geven. Na zo’n overwinning smaken die halve liters ook nog eens veel beter!

Tijdens zo’n feest gebeuren er altijd random dingen, en deze keer was geen uitzondering. Martijn en Geppie blonken uit met spectaculaire radslagen. Ruben en Emma vormden een muzikaal duo en sloegen ritmisch op de trommel alsof ze in een fanfare zaten. En Rob? Die stal de show op zijn eigen manier, niet met zijn sportieve prestaties, maar door zijn onstilbare honger naar… slingers!

Al met al was het een feestelijke dag en een prachtig seizoen, bekroond met het welverdiende kampioenschap. Maar het seizoen is nog niet voorbij! Komende zaterdag wacht ons nog één uitdaging: de wedstrijd tegen Revival. We hebben de kans om het seizoen ongeslagen af te sluiten, en dat is precies waar we voor gaan. Tot zaterdag!

Kesteren 2 – Tiel ’72 6 om 14:00
Kesteren 1 – Revival 1 om 15:30